Torben Lasse Andersen:

Historien går egenteligt tilbage til 1998, hvor min arbejdskollega Johnny Sørensen på Unimerco i Sunds ved Herning begyndte at spørge mig om ”såen en som mæ æ sku mæ til en trautortrækstævne”….Det lød da spændende og jeg måtte indrømme at jeg engang i en fjern fortid havde set et opvisningstræk til sportsfest i Låsby…

Jeg må indrømme at der er ikke meget jeg husker fra den dag og fra aftenen ,… for nu ikke at snakke om natten, efter den famøse dag  (det var jo et lokalt helgal halbal )...MEN ET ER SIKKERT..jeg glemmer ALDRIG den lyd og de der viberationer i jorden som som blev frembragt af tractorer med fede navne som: ”Bullpower” ”Starfigter” og andre som jeg ikke kunne huske..men alene synet af de store radial og V12 motorer gjorde at DEN begivenhed var samtale i flere år bagefter blandt kammerater og venner..og indimellem stadig er det..(mest pga. af vi ikke kunne finde vores bil, som var blevet væk på en parkeringsplads på 200x200 meter, efter alle andre var kørt hjem !!)…FYYYY ..men det var jo dengang..

Nuvel…der skulle gå et par år mere inden man fik taget sig sammen til at tage med Johnny ..og undskyldningerne var mange, tiden var sgu ikke lige.. og øhhh..hvordan kommer jeg så hjem hvis vi skal drikke øl.. og såen..

ENDELIG

I 2000 kom jeg ENDELIG med ud på Herning Pulling Arena og jeg skal lige love for at det var en dag der ændrede mit liv og mine interesser radikalt…(jeg glemte næsten helt at drikke øl)…

Allerede da vi stod ud af bilen på parkeringspladsen, kunne jeg genkende den der ”Lyd” som fik bildøren til at gå i resonans og fik hårene til at rejse sig på armene og helt om i min r..

Turen op til betalingsstedet blev foretaget i et tempo, som selv en kapgænger i verdensklasse skulle tage sig alvorligt sammen for at leve op til. Det var vist kun forsynet, der sparede mig for at blive kørt over ude på Mørupvej, som vi jo skulle krydse for at komme ind. Jeg så i alle tilfælde ikke efter bilerne. Men..DET HER, DET FØLTES HELT RIGTIGT..!!

I Ryttergården så jeg kæmpestore V12 motorer med navne som ”Allison”, ”Griffon” og ”Pachart” for nu ikke at nævne ”Curtis Wright” og ”Pratt & Whitney” ”KeithBlack” og mange mange andre.

Johnny, som havde og har et meget stort kendskab til både teams, motorer, teknikken og historien bag motorene og hvad de oprindelig havde sat i og været brugt til, fortalte og svarede tålmodigt på alle mine dumme samt mindre intelligente spørgsmål. Det var bare SÅ spændene, og jeg skulle have det hele med. Dagen var næsten ovre og stævnet forbi før jeg vidste det…og EN ting var sikkert..det var IKKE sidste gang jeg kom til pullingstævne.

I tiden derefter tog jeg til alle de stævner, der overhovedet var muligt..Egtved, Frederiksund, Års osv. Desuden havde jeg opdaget at LBU også kørte stævner næsten lige ude i min baghave.

ØL OG RØDE PØLSER

Det var måske lidt tamt, men jeg stod gerne og frøs, så tænderne klaprede og stod i kø for at komme ud, blot for at se og høre en gammel benzin ”Rover-Meteor” 27 liters V12 fra en Centurion kampvogn trække op af banen under meget ”Backfire” knalden og larm…Det lugtede da lidt af fisk…(eller benzin, føj) det var bare pisseirriterende, at man skulle stå og glo på alle mulige multigearede 15 tons standarttraktorer som trak i ”kartoffeloptagertempo”op af banen, dog med et par lyspunkter, nemlig når det var nogle man kendte der trak… før ”Specialbyggerne” skulle køre pulloff sidst på eftermiddagen…JOW JOW… her var gjort noget for at holde på publikum HELE dagen. Problemet var bare at, bortset fra at gå og se og lure på tekniske ”løsninger” på de 4 til 7 ”Specialtrækker-tractorer” som var mødt op, var der sgu ikke så meget at lave, undtagen at slide en sti i græsset hen til ølteltet og så æde røde pølser og måske kigge på et slagsmål eller et par søde piger…

Jeg fik dog en del snak med flere af kørene i ”Special” klassen og flere af dem svarede beredvilligt på mine pågående tekniske spørgsmål…enkelte har jeg dog senere opdaget, fyldte mig med løgn…Nå men ubevidst tilegnede jeg mig mere og mere viden om hvordan en Tractor KUNNE bygges op…fra min tidligere interesse og erfaring omkring sportsvogne og tuning, optimering af disse osv….var der i alletilfælde INTET der gjaldt eller kunne bruges her…og det var i øvrigt også totalt uinteresant nu…men ..Hvad i hel…. skulle man i øvrigt bruge en motor med en totalt latterligt lille volumen på en 2-5 liter til udover at transportere en fra A-Z?? og måske som ”Startmotor” for en af de ”Rigtige” motorer::::Joooo..der var sgu noget over store motorer..!!

V12 MOTORER

I de følgende år (og vel også nu.. he he) ..tror jeg nok mine venner og min omgangskreds samt ikke mindst min kloge kone, udviste en stor tålmodighed og overbærenhed over for mig og mit snakketøj ....hele tilværelsen og livet drejede simpelthen rundt om en total altoverskyggende interesse for store griffon, Allison og Pachard V12 motorer, (Transmash havde ikke rigtigt meldt sin ankomst endnu)… 30,5x32 dæk, Crowerkoplinger, Littlefield 8-71 og 14-71 Hihelix blowere, Turboer så store som  kornblæsere,.. stempler med en diameter på ikke under180mm..!!. Jow jow..Det var sgu ikke nogen bøsseklub, det her...

Men min føromtalte gode ven og kollega, kom engang med en bemærkning om at:  ”man har sgu æ siet en ”rigtig” trautortræk, før man hår won i AHOY, nede i Rotterdam”…..hmmm…der var måske noget om det  ?….som sagt så gjort, ..Johnny, Jens Peder (verdens flinkeste mand på team ”Starfighter”), hans søn og lille mig, tog turen helt ned til Rotterdam, i Johnny Sørensens Peugot…ca 8 timer med en stakkels Jens Peder foran, ..på et alt, alt for lille forsæde ..ude af stand til at røre sig og tæppebombet i alle 8 timer, med mere eller mindre overvejede tekniske spørgsmål fra min side,.. (bagsædet).. å lige ind i ”a venstre øre”…

Nå men det blev en helt fantastisk tur ”Sydpå”, med oplevelser i Ahoy, som var uforglemmelig for mig . (og sandsynligvis også JensPeder) ..Af én eller anden grund blev dog selv mine videooptagelser fra ryttergården temmelig aparte at se på for udeforstående, ”tvangsinlagte” venner og bekendte, da det næsten var regelen, at der pludselig blev panoreret og focuseret ind på små detaljer, hvor man kunne se hvordan, den eller den tekniske detalje var blevet løst..

Denne Ahoy tur gentog sig selvfølgelig året efter og nu i selskab med et par meget, meget erfarne gutter i sporten, nemlig min arbejdskollega og Johnnys gamle skolekammerat, Steen ”Black Widdow” Dam… samt.. Henrik ”HOBO” fra Lind....Og nu sad jeg IGEN på bagsædet i Steens aldrende Mercedes 300D..(Med Automatgear)..!! JOW JOW…og som jeg engang læste i en turbeskrivelse i ”Turboen” med ”BigMama” teamet..vil, jeg nu også dementere, at jeg skulle have udtalt at: Steen har en tung højrefod….det passer ikke…Steen har en usædvanlig elegant og let str. 47 fod, som han trykker usædvanligt hårdt ned i gulvet i højre side hvor rattet sidder…NÅ MEN vi kom i alle tilfælde til Ahoy i god tid, til at studere ryttergården og dens indhold endnu en gang..og jeg fik svar på en mængde spørgsmål….Denne gang måske  lidt mere strukturerede.., omkring trykladning, pumper,flow osv. Osv…man må jo her huske på at: jo MERE man ved omkring en ting, jo MERE intelligente spørgsmål er man i stand til at stille…Alt i alt var det endnu en supertur, og jeg blev en lille smule klogere..

TARZAN

Der gik endnu et par år med Tractortræk, øl, øl, øl ,øl og pølser, og snapshot i ryttergården, før jeg engang i Herning stod og hængte over hegnet, med Johnny selvfølgelig..og pludselig hørte mig selv sige..og jeg mente det det 100%...JEG VIL SGU SELV BYGGE EN TRACTOR…Johnny og de andre tog vel knap nok notits af udtalen, på trods af at jeg normalvis plejer at bære en, endog, temmelig alvorlig brandert uden de helt store ord og udtalelser…

Nå men som sagt så gjort, jeg forhørte mig lidt, prøvede at høre lidt om priser på tractorer, vel egenteligt mest for såen lige at tage temperaturen på priser mm.

Til sidst hørte jeg om ”Tarzan”, en aldeles aldrene DTP Tractor, som skulle have stået hengemt siden engang i firserne i en gammel lade, der blev etabeleret kontakt og manden, som jeg egenteligt godt vidste hvem var, viste sig at være ualmindelig flink og efter at have besigtiget ”Uhyret” og have konstateret at her burde være en gearkasse, en motor og et bagtøj, jeg kunne bruge …(Jeg blev klogere, MEGET klogere)…skiftede hele herligheden på 3,5 tons. Ejermand for formedelst,… siger og skriver.. 4500kr.

Jeg var nu ejer af en ”Tractor”..Hmmm..og nu begyndte arbejdet først,..ny ramme, styretøj, skærme osv…ja det var faktisk kun det føromtalte jeg kunne bruge…troede jeg da.

Min daværende kollega på Unimerco, Henrik Blåbjerg , havde nogle i familien som gik utroligt meget op i LBU. Traktortræk og han ville da gerne høre om jeg måtte kigge forbi dem og få et par gode råd.

Det viste sig at være team ”Century” i Odder og efter en tre kørerture ned til dem, hvor jeg havde forstyrret dem på deres skrueaften, havde de meget venligt og engageret fortalt mig en enorm masse om hvordan de havde løst problemerne,..Ved mit første besøg havde jeg høfligst medbragt den obligatoriske ”Tolvcylendrede Tuborg” og da Rasmus så det, udbrød han ”At det var også de 12 cylendrede, de var mest for”..Ras og hans to knejter Jan og Martin, ..dem skylder jeg en stor tak..!

DAG OG NAT

Byggeriet af den nye tractor, pågik nærmest både dag og nat, i alle ledige stunder og de fleste Weekender…her var en mængde tekniske udfordringer og spørgsmål, som jeg fik svar på bla. ved at slå op i mine gamle lærebøger i alt fra ”Vædskers Termodynamik”, ”Styrkeberegning”, ”Karl Heinz Decker” (en gammel nazi-ingenør) og ved at konferere med både Steen, Henrik og andre DTP gutter..

Det begyndte at tage form

Jeg fik anskaffet et par gamle Micelin kalkvognsdæk i 30,5x32 og fik Steen til at skære dem, han havde dog aldrig skåret pullermønster i Micelindæk før…. og bekendtgjorde, venligt, men bestemt, at det gjorde han heller ALDRIG nogensinde mere….det viste sig at gummicompounden var så sej og klæbende, at det var næste umuligt at bearbejde.

Alt var jo nyt, og da jeg glad havde skaffet et par 28x32 fælge, fra en ”Dronningborg” mejetærsker og ville bruge dem til formålet, havde jeg lige glemt en lille detalje…De vejede ca. 200 Tons.  ..PR STK. !!

ÆV.. æv og æv, …men jeg fik dem solgt og begyndte at valse plader op selv, svejsede dem på en 32” afskåret fælgkant, fil lavet center, fik dem fræset og ved hjælp af min svoger fik vi lagt ikke mindre end 92 stk. !! bolthuller i dem, og til sidst stod jeg med et par hjemmelavede og hjemmemalede splitfælge på 79 kg./stk…ikke dårligt.

Byggeriet foregik i øvrigt på ret begrænset plads i en garage, hvor jeg benyttede den ene halvdel på ca. 20 m2.

VOLVO TD-67-C

Motoren (eller mangel på samme) var en Volvo TD-67-C på 7 liter. (Fra før Hitler gik ind i Polen)…..den blev udstyret med en stak Garret og Holtset turboer i størrelse FH-12er…vandindsprøjtning blev lavet og der sad en nyrenoveret 12 mm. pumpe på den, hvorpå jeg lige skruede begrændser-svingklodserne over på ”Hare”…”Tilbage mæ a hår—så er vi kjor” !! …troede jeg da…men byggeriet skred frem.

Under hele forløbet var vores faste film-mand Franz med, og han tog billeder af hele forløbet. Men en dag sad vi og blev enige om, at nu skulle der vist optages en lille video, som viste hvor langt det hele var skredet frem. Det blev der en hel lille film ud af (på kun 3 min., men alligevel)…

Se filmen

ENDELIG FÆRDIG

Der var efterhånden gået 3 1⁄2 år med opbygning, og ved hjælp af en masse rare mennesker der kunne skaffe og fremstille lidt af hvert, stod tractoren endelig færdig, sådan da…”Dronningborg Autolakering” i Randers havde velvilligt sponsoreret en rigtig pæn lakering i ”Ferrari Rosso Corsa Rød" og resultatet var vi faktisk godt tilfreds med,..

Vi var efterhånden blevet et helt lille Team, bestående af min svoger Brian, hans lillebror Allan, Tom, min fætter Jess og desuden et par rare mennesker der gav en hånd med når det kneb.

Nu var det endelig blevet tid til at afprøve om den også ”Kunne noget”, som sagt så gjort, vi spændte den i min IH 966 traktor, som med sine godt 6 tons vel sagtens skulle kunne holde sådan en Puller tilbage,.

Vi spændte en kæde oppe i ca. 1 meters højde !!! og startede med at bygge ladetryk op ude på græsplænen !!!...tjaaa ..første træk endte med IH’eren parkeret i ca. 35 grader oppe i et bøgetræ på ca 15 cm tykkelse, som var bøjet godt bagover ..!

Vi var ellevilde..Den ku` noget den der…og uanfægtet af at vi nok liiige skulle have tænkt på at der altså er en hel del forskel på at fyre noget af på en græsplæne , der er fastgjort i 1 meters højde, så bagenden nærmes bliver løftet under trækket …og så  blive spændt fast i en 23 tons slæde, på et underlag af en helt, helt anden beskaffenhed og friktion… (så tror da fanden, at den kunne snurre hjulene rundt med 98km./t. som vel under de normale forhold vil kræve 1500-1800 hk.)

Men vi var ovenud optimistiske og ukuelige..

INGEN SUCCES

2004 - Det var efterhånden blevet tid til at få ”Hanen på banen”..så vores debut skulle være ved det lokale LBU træk i galten..Det blev INGEN succes !

Vi havde jo lavet en ”Temmelig stærk” hjemmelavet kobling med et hav af stærkere fjedre og lige så meget Cintermetal.. den var dog kun enkeltpladet, men på trods af bla. Henrik ”HOBO”s skepsis.. og advarsler, var vi OVERBEVIST om at den kunne sagtens holde…..der findes et ordsprog som siger at :  ”NORMALE mennesker er i stand til at lære af  ANDRE`S fejl…..IDIOTER lærer af deres EGNE”…..her måtte vi sande det til fulde…ÆV æv og æv.

Nå men en splinterny (og dyr) kobling blev sat i, splinternyt Cintermetal monteret…..Og så var vi klar til næste træk i Riis ved Skanderborg.. og under de nyligt udsprungne bøge, (tror for resten de blev svedne, før de sprang ud, med alt den dieselrøg)  på danmarks smukkeste træk …GENTOG VI LIGE STUNTET, ÉN GANG TIL…her hjælper det sgu ikke engang at modificere det føromtalte ordsprog..

Nu skulle der tænkes og handles, så vi købte ”Starfigters” gamle 12,5” Crower, større fås de ikke, af Klaus ”Truckpower” og her var vi da sikker på at have noget der kunne holde..Altså,.. når den sagtens kan holde til en 3800Hk. Curtis-Wright + en 2000 Hk. ”KeithBlack”.. så kunne den vel også holde til en 5-800 Hk.Volvo..

Nu er der bare lige det, med at justere en Crower, når man ikke har erfaring i det, så her hjalp Steen Dam os med gode råd og vejledning..så langt så godt, men et træk i Hadsten viste os altså bare lige, at man skal også lade være med at overvudere hvor mange heste sådan en lille bitte 7 liters motor har, for af én eller anden grund kunne den simpelthen ikke trække hjulene rundt i 5 gear (98km/t) ..underligt? Inden vi kom af sted, havde vi ligesom brugt vores omtræk, ekstra forsøg, 20 meters regelen og jeg ved ikke hvad, …så alt var ved det gamle…

I RØG OG DAMP

NU ville vi ikke være til grin mere, så vi tog lige min ældgamle Fiat-Allis Trackawator og rev et par spåner af marken, helt præcis i 100 meters længde og 6 meters bredde og …vupti..vores helt egen, private ”pullingbane”….vi spændte derefter ”traxien” bagefter og puttede en NOGET BETÆNKELIG Allan oven på den. SÅ sku’ der trækkes, men Allans ansigtsfarve og bekymrede ansigstfolder gjorde os lidt betænkelige …så han fik lige en slibeskærm rakt op..(vi var ikke dem der lader hånt om sikkerhed.).!!…Hold da op..det blev et ret spektakulært træk, hvor Allan garanteret fik både ”sten & rygerlunger” på under 10 sek. (Læg mærke til ham på filmen..!!)

Se filmen af ”trækket”

ARNUM 2005

Fuld af (over)mod, tog vi til Arnum, altså nede hos Niels, og vi var TOTAL selvsikre lige indtil vi endnu engang, måtte sande at her var det altså bare 4 gear vi skulle trække i og med et trækpunkt, som var sat alt, alt for lav, fik vi aldrig rigtigt turbotrykket op...... DUM FEJL..!!

Om ikke andet, lyder den ret godt, især når turboerne snapper efter vejret, da gassen bliver lagt..

Se filmen fra Arnum

HVA’ GØR VI?

Efter Arnum måtte vi genoverveje hele vores koncept…Vi måtte simpelthen i tænkebox…nogle af os mente, at vi skulle have den Volvo op at ringe med en stak nye Holtset`er, titaniumstødstænger, ”Dingoflowede” toppe, nye stempler, afbalanceret krumtap osv. osv. Andre mente det var NU vi skulle glemme alt om latterlige små motorer af mærket Volvo..eller Vovvov, som den efterhånden havde fået som øgenavn, og så putte en, eller begge af de to Transmash V12 motorer i, som jeg havde købt af Søren ”Starfigter” …og efter en tur over til Arne og Finn fra Dingoteamet..hvor de overbeviste mig om at "De topstykker og i det hele taget TD-67C’eren gjorde det bedre ude på Hjarlhede Jernalder Museum!", blev sagen afgjort over natten.

TRANSMASH V12

Som sagt så gjort. Allan og jeg tog lige et par ”Fin-tænke-øller” …og det var egenteligt ikke så slemt ..det var da bare lige at ligge den 1,6 meter lange 40 liters V12’er over i rammen,…Tjaaa..der sku vel nok lige modificeres et par ting…det var i januar måned 06. For at gøre en lang historie kort, var der ikke en kæft af den gamle ramme der kunne bruges, ej heller koblingshus, eller gearkasse, ja og så var der jo også lige vores motorhjælm, der gerne skulle passe over på den nye ramme…PYYYHA.

Nå, men vi maste på med arbejdet og søreme ikke om vi var klar til træk i foråret ’06 i Boulstrup og det gik egenteligt ikke så ringe..(Hvis man altså lige ser bortset fra et styrtøj, som var total ubrugeligt) og som desværre kostede en pokal,..måske og så til en vis del uerfarenhed i at bremse..!!..Kørefejl..æv..

Se filmen fra Boulstrup maj ’06

Da så dagen for vores lokale træk i Galten kom, var vi IGEN ukuelige og NU skulle de sgu få smæk..!!

Meeen..man skal ALDRIG være overmodig..det hævner sig bare !!..vi kom til start, fik den op i omdrejninger..og BAANG…..Fandeme ikke om den rev en højgearsaksel over..!!

Nu..ÆÆææ..var det nok også lige på kanten af overmod at tro at en gearkassse fra en Volvo 350 boxer med en 50-60 HK. uden problemer skulle kunne overføre det moment og de heste en 40000 ccm. V12er kan præstere..HJEM TIL TEGNEBORDET…igen igen igen..æv.

UDFORDRINGER

Vi kalder imidlertid ikke vores ”små slag i ansigtet” for problemer, men derimod for udfordringer, så efter at have fået lidt gode råd vedr. vores gearkasse, som ”Team Centurion” rent ud sagde, at den skulle vi ikke spilde mere tid på, (de havde selv prøvet nøjagtigt det samme) så fløj vi lige hjem og konstruerede lige en helt ny gearkasse, med aksler i Toolox 44 ( sejhærdet CrNi stål,- hærdet op til 44 HRC.)…højgearsaksellås, højgearsakselbremse og heldigvis ser det umiddelbart ud til at virke..

For resten har vi nogle gange siddet og ”Filoficeret” lidt, efter en hård ”skrueaften” med en godnat-øl i hånden og regnet lidt på det; når vi f.eks. har skruet i 1500 timer, for at få det til at køre …så kan vi måske være heldig, at det bare kører, til f.eks. 8 stævner a` 3 træk..a` 10 sek =240 sek..= 4 minutters sammenlagt træk !!  FIRE MINUTTER..!! …og SÅ er det at man tænker på at begynde på både stoftryk, batikfarvning og pileflet i stedet for…det er da i det mindste givende..efter indsats.

ARNUM 2006

Men så sidst på sæsonen ’06 kom vi igen ned til stæve hos Niels i Arnum, som vanen tro igen havde arrangeret træk i et helt fantastisk solskinsvejr..(Hvordan faen gør han ??)..og på trods af en dum fejl med fødepumper fejl på regulatoren, hvor vi IKKE kom over 1500 omd./min….mod de forventede 3800 omd…så lavede vi et da hæderligt træk til en andenplads i vores klasse…

Se videoen fra Arnum

FULDE AF HÅB

Nu står der jo så en ny sæson for døren..og vi er IGEN fulde af håb og forventninger…(Vi lærer det åbenbart aldrig !)…Men vi er altså i fuld gang med at omkonstruere rammen, peppe motoren, montere vand og olieopvarmning, polere og forcrome, slibe knaster, male, montere andre dyser, osv. osv. Og vi håber på at få en rigtig ”Krads, hårdtpumpet” sugemotor ud af det og med vores nye Puller 2000 dæk. Er vi nærmest ukuelige…men som vi før har måttet sande så…FÅR VI SE !!

Så hvis du har fulgt os helt hertil, i historien om hvordan idéen opstod, så vil du kunne følge historien videre under ”Nyheder”, hvor der vil blive opdateret løbende med tekst og billeder, efter hånden som projektet skrider frem, og på vores BLOG: http://kommentar.red-rooster.dk/, hvor du selv kan skrive, læse sjove historier, se billeder og meget mere!!!

Hilsen Torben


Sportsfest i Låsby


Bullpower


Starfighter


Herning Pulling Arena


Rover Meteor


Kartoffeloptager


Radialmotor


Stor motor


Ahoy


Black Widdow


Hobo


Big Mamma


Tarzan


Endelig færdig


Trackawatoren


Transmash V12